منتديات توب ميكس
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات توب ميكس

منتديات توب ميكس
 
الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

 

 قصة مطلوب عريس - الحلقة السابعة& الثامنة - Mr.soka

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin

Admin


ذكر
برجى : الميزان
مشاركات : 18
نقاطى : 3748
السٌّمعَة : 0
تاريخ الميلاد : 01/10/1993
التسجيل : 03/03/2014
العمر : 30
الموقع : topmix.rigala.net
العمل : مهندس كمبيوتر
المزاج : مخنوق

قصة مطلوب عريس - الحلقة السابعة& الثامنة - Mr.soka Empty
مُساهمةموضوع: قصة مطلوب عريس - الحلقة السابعة& الثامنة - Mr.soka   قصة مطلوب عريس - الحلقة السابعة& الثامنة - Mr.soka Emptyالجمعة مارس 14, 2014 2:52 pm

قصة مطلوب عريس فورآ

الحلقة 7*8*

قصة مطلوب عريس فورا7 وخلال الاسبوع لقيت مروه نفسها في دوامه من الحاجات بتاعت العروسه فباباها طلب منه تنزل تشتري طقم عشان تقابل اهل ادهم اللي هيجوا آخر الاسبوع وادهم قالها انه هيجيب مامته يوم

الخميس وطلب منها تتعامل كأنها سعيده بالجوازه وانها بتحبه وبتموت فيه وهي طبعا حاولت تفهمه انها مش بتحب الاسلوب ده بس ادهم قالها ان اهم حاجه عشان الجوازه تكمل ان مامته توافق وتحبها كمان !!!!!!!!!!!!!!! وابتدت مروه تعمل زي ما باباها طلب منها جابت شغاله تنضف الشقه مع انها شايفه انه مفيش داعي لكل ده واشترت طقم شيك وبرده كانت متغاظه لانه غالي اوي على المناسبه اللي مش حقيقيه دي وراحت للكوافير اللي باباها


حجزلها عنده معاد وهي هتفرقع ومش مصدقه اللي بيحصل هي كانت فاكره الموضوع كتب كتاب وبعد كده سفر وخلاص بس برده قالت لنفسها كله يهون عشان تحقق حلمها وجه يوم الخميس ..................................... ورن جرس الباب الساعه 8 بالضبط وسمعت صوت باباها بيرحب بادهم ومامته وفضلت في اوضتها مكسوفه تخرج لانها مش بتحب ان حد يتفرج عليها وجه باباها يقولها يلا تعالي ومتتكسفيش يا عروسه وهي بتقول (هوه الموضوع قلب جد ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟) وخرجت مروه لقيت ادهم لابس بدله كحلي شيك جدا وتحتها قميص ازرق فاتح وكرافت شيك جدا ولقيت مامته لابسه تايير اسود وتحته

 بلوزه بيضا ولابسه حجاب شيك اوي وطقم دهب ابيض شكله تحفه فاستغربت انها لابسه شيك كده؟ وخدت نفس عمييييييييييق ودخلت تسلم عليهم............. قام ادهم اول ما شافها عشان يسلم عليها( وبصلها بصه غريبه كأنه اتفاجأ من شكلها كانت لابسه فستان كات برقبه عاليه لونه بينك فاتح وطويل وواسع من تحت وكانت عامله تسريحه لفوق وخصل من شعرها نازله حوالين رقبتها ووشها) وقرب منها وقالها: ادهم:ازيك مروه وهي مكسوفه:الحمد لله وبصوت واطي ايه الشياكه ده؟ ادهم:استلفنا الهدوم من عند خالتي , اقدملك ماما مروه قربت وسلمت على مامته ومامت ادهم قالت:ما شاء الله عرفت تختار يا حبيبي زي القمر مروه بقى كانت عايزه تجري وتستخبى في اي حته من الكسوف وفضلوا كلهم يضحكوا وهي وشها احممممممممممر اوي وفضل بابا مروه يرحب بيهم وجت الشغاله جايبه عربية الجاتوه والشاي وقدمت وخرجت وقعد ادهم يتكلم مع بابا مروه اما مروه فمسكتها مامت ادهم: مامت ادهم :انا فرحانه اوي عشان ادهم لقي عروسه زي القمر مروه:ميرسي يا طنط مامت ادهم:قوليلي يا حبيبتي انت هتشتغلي بعد الجواز؟ مروه:الحقيقه....راح رد ادهم:اه طبعا يا ماما شغل مروه جزء من شخصيتها مامت ادهم:طيب يا حبيبي ربنا يسعدكم مامت ادهم :ها احكيلي اول مره شفتي ادهم حسيتي بايه؟ مروه:اول مره.......رد ادهم:ما انا حكيتلك يا ماما اتقابلنا في المطار وحبيتها من اول نظره مروه فضلت فاتحه بقها وبعدين قالت:اه اه بالضبط هوه ده اللي حصل ( وكانت مستغربه ازاي يقول كده هي ما اتفقتش معاه على كده ) وفضلوا يتكلموا وبعدين ادهم قال:هي الشركه الايطاليه ردت عليكي ولا لسه؟ مروه:اه بعتت رد انهارده وقبلوني في الوظيفه بابا مروه:انت مقلتليش مروه:معلش يا بابا كنت مشغوله ما انت عارف باباها:طيب ده خبر كويس,وانت يا ادهم مستعد تسافر ايطاليا مع مروه؟ ادهم بصلها في عينيها وقال:انا اروح معاها آخر الدنيا ( وكانت مروه عايزه تقوم تضربه عشان هو اندمج اوي في الدور وهي بتتكسف ) بابا مروه:وناوين تعملوا الفرح فين؟ مروه:اصل.......ردت مامت ادهم:اكيد في احسن مكان في مصر ده اليوم اللي اما مستنياه طول عمري (وابتدت مامته تعيط عشان افتكرت باباه الله يرحمه) ادهم:خلاص يا ماما اللي تشوفيه يا حبيبتي ابو مروه:يا ريت مامتك كانت موجوده يا مروه اكيد كانت هتطير من الفرحه وحست مروه انها فعلا محتاجه مامتها وعينيها دمعت ادهم :ايه يا جماعه يعني اعيط انا كمان ( وقعدوا يضحكوا كلهم واتفقوا ان الفرح يكون آخر الشهر ومروه حست انها اكيد بتحلم .................) ويوم السبت كان بابا مروه قاعد في مكتبه جه السكرتير وقاله:بعد اذن حضرتك في شاب عايز يقابل حضرتك ابو مروه :اسمه ايه؟ السكرتير: ادهم العايدي ابو مروه :خليه يتفضل بسرعه وشوفوا يشرب ايه ودخل ادهم وقعد مع بابا مروه وفضلوا يتكلموا ساعتيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن.



..... .......................... ابتدت مروه تشتري في هدوم جديده عشان باباها اصر على كده واداها مبلغ كبير وقالها لازم تخلصيه كله وفعلا كل يوم تاخد مي اللي حاسه ان صاحبتها اتجننت رسمي عشان هتتجوز كده وكده بس سكتت لما حست ان مروه مقتنعه باللي بتعمله واشتروا حاجات كتير ورجعوا البيت عند مروه وهما بيضحكوا واول ما دخلوا مروه لقيت مفاجأه جامده مووووووووووووووت


.................................. قصة مطلوب عريس فورا 8 دخلت مروه هي ومي البيت لقيت ادهم ماشي بياكل موزه وبيتكلم في الموبايل مي قالت: مي : مين القمررررررررررر ده مروه:ده .. ده ادهم العريس مي:انتي بتهزري مش كده؟ مروه :ليه يعني ؟ مي : ايه يا بنتي ده ده جاااااااااااااامد جدا معقول في شاب وسيم للدرجه ده مروه بصتلها وقالت :اتفضليه مي:بجد ولا عزومة مروه:ها ها ها ظريفه خلص ادهم التليفون وقال:انت رجعتي يا حبيبتي مروه اتخضت وقالت :آه رجعت انت هنا بتعمل ايه؟ ادهم:لا ابدا اصل عمي عزمني على الغدا وانا قلت اتسلى في الموزه عقبال ما ترجعي بالسلامه ,مش هتعرفيني ؟؟؟ مروه:اه معلش ده مي صاحبتي ادهم قرب من مي: انا سعيد اني اتعرفت عليكي اخيرا مي وشها احمر: انا اسعد ادهم:مروه حكتلي عنك كتير مي:بجد؟ ادهم :اه فعلا وقعد ادهم يتكلم مع مي ويهزر وهي بتضحك على كلامه ومروه قاعده متغاظه عشان مي غيرت رأيها فيه بمجرد ما شافته وجه ابو مروه وقال:اتفضلوا يا جماعه الغدا جاهز وقعدوا كلهم على السفره وادهم قعد جنب مروه وفضل يأكلها بشوكته وهي وشها احمر خالص وقالت بصوت واطي: مروه:ايه اللي انت بتعمله ده؟؟؟ ادهم:اضحكي عشان باباكي ومي ما ياخدوش بالهم انك مكشره مروه:طيب بطل اللي بتعمله ده وبطل كلمة حبيبتي ده ادهم:لازم نمثل كويس عشان محدش يشك في حاجه ههههههههه مي :احم احم احنا هنا معاكم على السفره ههههههه ادهم:سوري يا مي اصلي لما بشوف مروه بنسى كل الدنيا مي:طب يا سيدي ربنا يسعدكم مروه كانت هتصرخ بصوت عالي ده بيمثثثثثثثثثثثثثثثل محدش يصدقه بس مسكت نفسها في آخر لحظه ابو مروه:ها يا حبيبتي اشتريتي كل الحاجات؟ مروه:اه يا بابا ابو مروه:طيب هتعملي ايه في فستان الفرح؟ مروه:هشتريه من اي محل مي :ازاي بقى ده ليلة العمر احنا لازم نشتريلك اشيك فستان في مصر كلها او ابعتي هاتي من بره ,ولا ايه رأيك يا ادهم؟ ادهم:اه انا موافق على فكرة اننا نشتريه من بره ده انا واحد صاحبي عنده اتيليه في فرنسا هكلمه يبعت لمروه صور تختار منها مروه:صاحبك في فرنسا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ادهم:ايه انا محكتلكيش عنه قبل كده؟ مروه وهي بتجز على سنانها:لا محكتليش ادهم :بكره الصور هتجيلك على الايميل اختاري اي فستان يوصلك خلال اسبوع مروه:اوكيه وكمله كلام عام ومروه مش فاهمه هو ليه بيكذب كده ؟؟ مع انها كان ممكن تشتري فستان من مصر وخلاص وفعلا تاني يوم جالها ايميل فيه صور فساتين تجنن واختارت واحد وقالت لما اشوف هيدفع تمنه منين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وبابا مروه اصر انه يدفع فلوس الفرح كلها وحجز في دار الدفاع الجوي في اكبر قاعه ومروه حاسه انها بقت مضغوطه من كل الاحداث اللي ورا بعض ده واللي مكنتش عامله حسابها ابدا........................


واتحدد يوم الفرح وكان قبل معاد السفر لايطاليا باربع ايام فباباها حجزلها اربع ايام في الدار ومنه على المطار وكل ما المعاد يقر مروه تحس انها عايزه تعترف لباباها بكل حاجه بس ترجع تقول انها مقتنعه باللي بتعمله وتصبر نفسها انها كلها ايام وتتطلق وتعيش حياتها زي ما هي عايزه في ايطـــــــــــــــــــــاليا...................... .. وجه يوم الفرح وراحت مروه ومي الدار الصبح عشان تستعد وخدت معاها الفستان و شنطه صغيره فيها هدوم للكام يوم بتوع الدار وبدأ تجهيز مروه عشان تبقى عروسه وجت الست المختصه بأزالة الشعر ومروه رفضت انها تعملها اي حاجه وقالت انا محدش يشوفني ابدا ومي حاولت تقنعها ان لازم عشان هي عروسه بس مروه اصرت وقالت كفايه اوي اني ههحط ميك اب واعمل شعري ومي عماله تضحك عليها وحست ان مروه اغرب عروسه شافتها في حياتها ومي كانت حاسه ان ادهم مش هيوافق ابدا على فكرة الجواز اللي كده وكده دي بس مرضيتش تخوف مروه.......................... ورن جرس التليفون في الاوضه : مي:الو ادهم:ازيك يا مي؟ مي :الحمد لله ازيك انت يا عريس؟ ادهم:انا متوتر جدا مي :لا اجمد كده ده انهارده فرحك ( فجت مروه وخدت منها السماعه ) مروه:الو انت فين؟ ادهم:اهلا بعروستي العزيزه مروه:انت فين؟ ادهم :في الاوضه اللي جنبك مروه:بتعمل ايه؟ ادهم: هههههههههه ايه اللي بعمل ايه ؟ هو انا مش عريس ولا ايه؟ مروه:ولا ايه؟ يعني انت عندك كوافير برده؟ ادهم:اه وبيعملي ماسكات وحاجات مروه:ليه ؟ ادهم:عشان انا عريس مروه: طيب باي دلوقت ادهم:باي ( وقعد يضحك جامد جدا عشان مروه خافت منه ) ولبست مروه الفستان وعملت كل حاجه واستنت يجي ادهم عشان يروحوا يتصوروا سوا وفضلت حاسه بمغص من كتر الخوف وبعد شويه خبط الباب وفتحت مي ودخل ادهم........................ بصت مروه لقيت قمر واقف لابس بدله سودا شيك وقميص تحفه وبيبيون جميله ومسرح شعره بطريقه حلوه وحاطط جيل والبيرفيوم بتاعه يجنن وفضلت باصاله...... ادهم دخل لقى مروه واقفه بتبصله وهي لابسه فستان ابيض كاب وكله تطريزدهبي كتير على الصدر والتطريز بيخف كل الفستان ما ينزل لتحت والطرحه طويله ومطرزه وهي عامله تسريحه لتحت عشان هي طويله وحاطه ميك اب على دهبي وروج نحاسي خفيف وحاطه ارق بيرفيوم شمه في حياته فقرب منها ومسك ايدها وباسها من جوه كفها وخد ايده في ايده وراحوا يتصوروا وهما بيتصوروا كانت مروه بتنفذ اللي بيطلبوه منها بس كل تفكيرها ان ادهم باس ايدها وهي حست احساس غريب حاست كأنها طايره في السما بس فكرت انها لازم تقوله ميعملش كده تاني عشان هي مبتحبش كده..... وارتاحت مروه للقرار ده وكملت تصوير وبعد ما خلصوا تصوير جه باباها وباسها في راسها وخدها من ادهم ونزل ادهم عشان يستنى تحت عشان الزفه وجت مي نزلت الطرحه على وش مروه وابتدت مروه تنزل عشان الفرح هيبدأ.........

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://topmix.rigala.net
 
قصة مطلوب عريس - الحلقة السابعة& الثامنة - Mr.soka
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» قصة مطلوب عريس - الحلقة الثالثة - Mr.soka
» قصة مطلوب عريس - الحلقة الرابعة - Mr.soka
» قصة مطلوب عريس - الحلقة الخامسة - Mr.soka
» قصة مطلوب عريس - الحلقة السادسة - Mr.soka
» قصة مطلوب عريس - الحلقة التاسعة - Mr.soka

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات توب ميكس  :: الاقسام العامة :: قصص وحكايات-
انتقل الى: